سابقه

صنایع شریف تهران در سال ۱۳۶۹ با هدف داخلی‌سازی قطعات صنعت خودرو در یک کارگاه کوچک با یک دریل و یک اوپراتور  هم‌زمان با عقد قرارداد با شرکت «نیرومحرکه» برای تولید قطعات موتورسیکلت‌‌های «براوو» و «وسپا» تاسیس شد و شروع به کار کرد.

با رویکرد داخلی‌سازی و کم کردن وابستگی صنعت خودرو به خارج از کشور، این مجموعه برای اولین بار در کشور موفق به تولید دلکو مگنتی در ایران که در دهه ۷۰ خورشیدی منجر به صرفه‌جویی ارزی حداقل یک‌میلیون دلاری در سال شد.
علاوه بر دلکوهای مگنتی، با عقد قراردادهای تولید بیش از ۱۲۰ قطعه که پیش از آن همگی از کشورهایی مانند کره و ژاپن وارد می‌شدند، روند رشد و توسعه داخلی‌سازی قطعات خودرو به صورت متمادی در صنایع شریف تهران ادامه داشت.

با سابقه تولید بیش از ۲۵۰ قطعه مختلف خودروهای تولید کشور و پس از قرار گرفتن در «زنجیره تامین شرکت رنو» بر آن شدیم تا پروژه بومی‌سازی دیگری را شروع کنیم. در سال ۱۳۸۹ و در زمان اوج تحریم‌ها، صنایع شریف تهران وارد حوزه تولید لوله‌های سوخت و ترمز شد و توانست به عنوان اولین تولیدکننده لوله ترمز، محصول خود را در سال ۱۳۹۰ بر روی خودروهای ساخت داخل نصب کند.

در این حوزه علاوه بر آن که میزان وابستگی این قطعه مهم و ایمنی را به خارج از کشور کم کردیم، با توجه به پیشرفته‌ترین تکنولوژی پوشش‌دهی دنیا، نوع پوشش‌دهیِ لوله ترمز (coating) از پوشش PVF به «پوشش نایلون (Nylon Coating)» را تغییر داده و  توانستیم کیفیت و مقاومت محصولات تولیدی صنایع شریف تهران را به نحوی ارتقا دهیم که توان تحمل بیش از ۳۰.۰۰۰ ساعت آزمون پاشش نمک (Salt Spray) را داشته باشند. این در حالی که لوله‌های ترمز با پوشش PVF تنها توان تحمل ۳.۰۰۰ ساعت از این آزمون را دارند.

توانایی‌ها

ما در صنایع شریف تهران بر سه پایه استواریم:

  • نیروی انسانی
  • سابقه و تخصص در تولید
  • تجهیزات و ماشین‌آلات
نیروی انسانی

مانند هر مجموعه دیگری، مهم‌ترین سرمایه صنایع شریف تهران نیروی انسانی چابک و متخصص این مجموعه است که توانایی طراحی، تدوین و تولید انواع قطعات خودرو را در طول این سال‌ها پیدا کرده است.

امکان انجام تغییرات مختلف در فرآیند تولید و طراحی قطعات، از خصوصیات اصلی فضای کاری صنایع شریف تهران است که با تکیه بر نیروی انسانی ممکن شده است.

سابقه و تخصص در تولید

رویکرد تولید و داخلی‌سازی مجموعه باعث شده تا از ابتدای فعالیت تا به امروز با استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود بسیاری از قطعات را داخلی‌سازی کنیم.

محوریت داخلی‌سازی و کاهش وابستگی صنعت قطعه‌سازی خودرو به خارج از کشور از دلایل اصلی بومی‌سازی قطعاتی مانند دلکو مگنتی و انواع لوله‌های ترمز هستند که از نقاط قوت کارنامه تولیدی صنایع شریف تهران است.

این سابقه و تخصص نه تنها باعث ارزان‌سازی فرآیند تولید و قیمت نهایی قطعات تولیدی شده است که موجب شده در تولید برخی از قطعات تنها مبنع تولید و تامین مشتریان‌مان باشیم. با اتکا بر سابقه و دانش تولیدی‌مان علاوه بر امکان تولید انواع قطعات خودرو، توانسته‌ایم فرآیند و طراحی برخی از قطعات مهم را بازطراحی کرده و بهبود بخشیم.

تجهیزات و ماشین‌آلات

ضلع سوم تولیدات صنایع شریف تهران تجهیزات و ماشین‌آلات به روزی هستند که باعث عملی شدن دانش و تخصص نیروی انسانی ما شده است.

علاوه بر استفاده از ربات‌ها و ماشین‌آلات به روز و کارآمد در تولید، برخی از تجهیزات مورد استفاده در تولید توسط صنایع شریف تهران مختص خط تولید این مجموعه و طبیعت کار طراحی و ساخته شده‌اند که یکی دیگر از دلایل کیفیت بالا و در عین حال مقرون به صرفه بودن قیمت نهایی قطعات تولیدی شده است.

کیفیت محصولات تولیدی مجموعه تنها یک ادعا نیست. در کنار خط تولید، جهت اثبات این ادعا، آزمایشگاه صنایع شریف تهران با تجهیزات به روز نه تنها بر این ادعا صحه‌گذاری می‌کند که به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد کشور، امکان بررسی و آزمایش لوله‌های دوجداره فلزی را دارد.

آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد

با توجه به سابقه و تجربه در حوزه تولید و خم‌کاری انواع لوله‌های ترمز، تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی صنایع شریف تهران به جهت انجام انواع آزمون‌های مرتبط با لوله‌های دوجداره این امکان را برای این مجموعه فراهم کرد تا با دریافت گواهی به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد ایران در مورد لوله‌های دوجداره فولادی فعالیت کند.

از مهم‌ترین آزمون‌های مربوط به لوله‌های دوجداره کم‌کربن که در تولید انواع لوله‌های ترمز استفاده می‌شود می‌توان به آزمون‌های کشش، آزمون‌های استاتیک و دینامیک، آزمون سختی‌سنجی، آزمون پاشش نمک، آزمون پیرسازی و آزمون مایعات اشاره کرد که آزمایشگاه صنایع شریف تهران با داشتن تاییدیه‌های سازمان استاندارد و خودروسازان امکان انجام انواع آزمون‌‌های مربوطه و صدور گواهی را نه تنها برای تولیدات خود که برای سایر شرکت‌ها نیز دارد.

گواهی‌ها

ما به این گفته هنری فورد اعتقاد داریم که کیفیت یعنی کارتان را همواره درست انجام دهید حتا اگر کسی ناظر بر کار شما نیست.

در طول سال‌ها فعالیت همواره خود را توسط موسسه‌ها و مراکز معتبر ارزیابی، آزمودیم تا اطمینان حاصل کنیم روند تولید و محصولات صنایع شریف تهران کیفیت مورد ادعای ما را دارند.